Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

Spelenderwijs zelfregulerend leren introduceren? Het kan!

08/05/2023 van 10:00 - 15:00

Inhoud

Leerlingen moeten veel informatie verwerken en taken uitvoeren. Je biedt hen heel wat leerkansen aan die regelmatig aan hen voorbij gaan. Zelfregulerend leren (ZRL) is een proces dat je helpt bewust worden van je eigen leerproces en dit actief bij te sturen. Dit proces vergt wel wat kennis en oefening voor zowel leerlingen als leraren. Maar oefening kan ook leuk zijn, voor leerling én leraar!

Spel is een doeltreffende manier om over strategieën na te denken en ze doelgericht in te zetten. Het creëert een veilige omgeving om jezelf te observeren en je een volgende keer bij te sturen.

In deze vorming maak je spelenderwijs kennis met
– een overkoepelend kader om Zelfregulerend Leren te begrijpen, én
– bordspelen om hier onmiddellijk mee aan de slag te kunnen.

ZRL biedt een antwoord op verschillende moeilijkheden waar leerlingen en scholen nu mee kampen. In ons scholenlandschap is het nog een jong idee. Je leert de methodiek daarom op twee niveaus kennen: het theoretisch kader en de concrete tools.

Bovenop een hoop kennis en spelplezier, krijg je de nodige materialen mee om op school zelfregulerend leren en spellen te introduceren bij je leerlingen, leraren of ouders.

De vorming bestaat uit twee dagdelen.

In de voormiddag maak je spelenderwijze kennis met het Zimmermanmodel. We beantwoorden de vragen “wat zijn ZRL-vaardigheden, waarom zijn ze belangrijk en hoe ondersteun je dit als leraar?”.

In de namiddag duiken we verder in de wereld van de bordspelen. We ontdekken hoe we spelen kunnen integreren in de les én hoe we ze kunnen inzetten om te reflecteren over ZRL vaardigheden.

 

Doelstellingen

• Deelnemers ervaren het nut van zelfregulerend leren (waarom).
• Deelnemers ontdekken verschillende zelfregulerende vaardigheden (wat).
• Deelnemers ontdekken hoe zelfregulerende vaardigheden aangeleerd kunnen worden (hoe).
• Deelnemers leren spellen in te zetten als middel om:

  • een team te introduceren tot het concept zelfregulerend leren;
  • leerlingen te introduceren tot het concept zelfregulerend leren;
  • ouders te introduceren tot het concept zelfregulerend leren.

 

Voor wie

Basis onderwijs:
– Leerkrachten
– Zorgleerkrachten
– Beleidsmedewerkers
– Ondersteuners

 

Extra informatie

Deze sessie betreft een laagdrempelige inleiding tot de thema’s zelfregulerend leren en spelend leren. In deze sessie baseren we ons op de wetenschappelijke inzichten omtrent zelfregulerend leren. Voor een omvattende en toegankelijke inleiding tot het onderwerp, raden we het volgende boek aan:

Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Tielt: LannooCampus.

Benieuwd naar de rol van zelfregulerend leren binnen GO! ? Dan zet deze video je alvast op weg.

 

Lesgevers

Jeltsen Peeters

Na acht jaar als wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB zette Jeltsen Peeters haar carrière verder als pedagogisch medeweker bij de PBD-GO!. Daar zet ze met veel passie haar expertise omtrent zelfregulerend leren, onderwijsinnovatie en professionalisering in.

 

Hoe inschrijven?

maandag 8 mei 2023 van 10:00 uur tot 15:00 uur

The Playground
Hoofdkerkstraat 7
2000 Antwerpen
Deelnameprijs: 90

INSCHRIJVEN

Gegevens

Datum:
08/05/2023
Tijd:
10:00 - 15:00
bezoek website

Organisator

GO! Pro

Locatie

The Playground
Hoofdkerkstraat 7
Antwerpen, 2000 België
+ Google Maps