Inhoud
Zelfregulerend leren (ZRL) ligt in het hart van leren en lesgeven. Het omschrijft die vaardigheden die leerlingen nodig hebben om met succes én goesting hun leerdoelen te behalen.
Het is dan ook geen verrassing dat meta-review studies zelfregulerend leren naar voor schuiven als (één van) de meest effectieve en onderbouwde methoden om de leerprestaties van je leerlingen te versterken1.
Elke leraar ondersteunt op een bepaalde manier al ZRL-vaardigheden. Maar zie je met je huidige aanpak voldoende resultaat? Bij alle leerlingen? Hoe kan je de impact van jouw huidige ondersteuning versterken en er zo voor kan zorgen dat alle leerlingen zichzelf beter sturen?
In deze vorming, ontdek je precies wat jij nodig hebt om vertrekkende vanuit je eigen aanpak straks nog meer resultaat te boeken, en dat met al jouw leerlingen.
Duik mee in alle kennis die er rond ZRL bestaat. Maak kennis met een taal die je helpt het leren van je leerlingen weer wat beter te ontrafelen en begrijpen.
Na deze sessie heb je de belangrijkste spelregels in handen om in jouw klas, met jouw leerlingen weer een stapje verder te zetten.
Doelstellingen
• Deelnemers weten waarom zelfregulerend leren extra aandacht verdient.
• Deelnemers weten wat zelfregulerend leren inhoudt.
• Deelnemers kennen de principes van een effectieve ondersteuning van zelfregulerend leren.
• Deelnemers kunnen de theorie aan hun eigen praktijk koppelen.
• Deelnemers hebben goesting om zich er nadien verder in te verdiepen.
Voor wie
Basis, secundair en volwassenenonderwijs
– Schoolleider
– Beleidsmedewerker
– Zorgcoördinator
– Leraren
Scholengemeenschap en scholengroep
– Beleidsteam
Extra informatie
Materialen
In deze sessie baseren we ons op de wetenschappelijke inzichten omtrent zelfregulerend leren. Voor een omvattende en toegankelijke inleiding tot het onderwerp, raden we het volgende boek aan:
Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Tielt: LannooCampus.
Benieuwd naar de rol van zelfregulerend leren binnen GO! ? Dan zet deze video je alvast op weg.
Ander vormingsaanbod
Is je interesse geprikkeld en ben je benieuwd hoe je zelfregulerend leren laagdrempelig kan introduceren bij groepen leerlingen, leraren en/of ouders? Bekijk dan zeker het aanbod van ‘At the Heart of Learning’ en ‘The Playground’.
Lesgevers
Jeltsen Peeters
Na acht jaar als wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB zette Jeltsen Peeters haar carrière verder als pedagogisch medeweker bij de PBD-GO!. Daar zet ze met veel passie haar expertise omtrent zelfregulerend leren, onderwijsinnovatie en professionalisering in.