INHOUD
Het voorlezen van prentenboeken stimuleert niet alleen de taal- maar ook de wiskundeontwikkeling van jonge kinderen. Tijdens deze sessie staan we eerst kort stil bij wiskundeonderwijs aan jonge kinderen, en de mogelijkheden om prentenboeken daarbij in te zetten. Vervolgens zoomen we in op twee grote thema’s: (1) de wiskundige inhouden aanwezig in prentenboeken, en (2) de mogelijkheden om met jonge kinderen deze wiskundige inhouden te expliciteren, verruimen en verdiepen via het dialogisch voorlezen van prentenboeken. We schetsen voor beide thema’s relevante kaders op basis van recent onderzoek, waarmee de deelnemers vervolgens zelf actief aan de slag gaan in kleine groepen. We sluiten de sessie af met tips voor de eigen onderwijspraktijk. De deelnemers kunnen voor dit laatste deel een zelf gekozen prentenboek meenemen.
DOELSTELLINGEN
Kennismaken en zelf aan de slag gaan met de wiskundige inhouden in prentenboeken, en de mogelijkheden om daarover in interactie te gaan met de kleuters tijdens het voorlezen
VOOR WIE
kleuterleerkrachten
LESGEVERS
Joke Torbeyns en Nore Wijns zijn beide werkzaam aan KU Leuven, Centrum voor Instructiepsychologie en -Technologie.
Joke Torbeyns is Tenure Track docent en voert onderzoek uit naar de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen en de mogelijkheden om deze te stimuleren in het onderwijs, met bijzondere aandacht voor prentenboeken en de competenties van leerkrachten. Nore Wijns is postdoctoraal onderzoeker en focust in haar onderzoek op de ontwikkeling en stimulering van patroonvaardigheden bij kleuters door middel van prentenboeken en activiteiten.
HOE INSCHRIJVEN?
via deze link
https://aanbod.eekhoutacademy.be/course/ANXYZd
prijs: 65 euro