Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Het zou een discriminatiemachine zijn die sociale ongelijkheid bestendigt. Maar is dat wel zo? Zijn er gelijke kansen in ons onderwijs? En wat betekent dat, ‘gelijke kansen’? Impliceert dat ook ‘gelijke uitkomsten’? Welke verwachtingen mogen we aan leerlingen stellen, en hoe zit het met het de motivatie op school? En hoe zit het met cognitieve vaardigheden? Kunnen onze kinderen goed lezen en rekenen? Hoe functioneren we in vergelijking met onze buurlanden, en gaan we inderdaad achteruit? Welk effect had Corona? Is dat een tijdelijke tegenslag, of leidt dat tot blijvende gevolgen. Zijn we te snel tevreden en wat is nu die zesjescultuur? In de lezing licht Wouter Duyck de staat van ons Vlaamse onderwijs toe, en situeert het binnen internationaal perspectief. Er wordt ingegaan op oorzaken van de huidige malaise, en op de politieke gebeurtenissen daaromtrent. Er worden tevens beleidsopties voor een beter onderwijs bediscussieerd.
Doelgroep: Algemeen
Datum en tijdstip: woensdag 2 oktober 2024 van 14u30 tot 15u30
Kostprijs: €15,00
Locatie: online