p vrijdag 13 september 2024 organiseert het Centrum Nascholing Onderwijs in samenwerking met het Vlaams Talenplatform een inspiratiedag rond evidence-informed taaldidactiek. De voorbije jaren verschenen heel wat handboeken en praktijkgidsen die leerkrachten informeren over effectieve taaldidactiek. Het Vlaams Talenplatform bundelde die inzichten en vertaalde ze in didactische referentiekaders die taalleerkrachten kunnen hanteren bij het ontwikkelen van eigen lesmateriaal. Deze kaders worden samen met goede praktijkvoorbeelden op een gloednieuwe talenpagina op KlasCement geplaatst.
Op de themadag worden de eerste vier didactische referentiekaders voorgesteld, die ingaan op de domeinen woordenschat, schrijfvaardigheid, leesvaardigheid en literatuur. Tijdens de parallelle sessies voor leerkrachten Nederlands, Moderne Vreemde Talen en NT2/OKAN focussen we op de verbindingen tussen die verschillende domeinen en vaardigheden: hoe combineer je op een effectieve manier lees- en schrijfactiviteiten? Hoe verhoog je via woordenschatinstructie leesbegrip? Hoe geef je literaire gesprekken vorm in de klas? In elke sessie komen een onderzoeker en praktijkleerkracht aan het woord. Zij geven je inzicht in de achterliggende wetenschappelijke principes, en hoe je die vertaalt naar de klaspraktijk. De plenaire sessie wordt verzorgd door Kris Van den Branden (KU Leuven).
Leerkrachten Nederlands, Frans, Engels en Duits, NT2/OKAN uit het secundair onderwijs van alle graden en onderwijsvormen.
De code van deze studiedag is 24/TAL/999
Deze studiedag vindt plaats op 13-09-2024 in Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen, Gebouw R.
Jouw bijdrage: 89 EUR.