Tijdens deze vormingsdag zoomen we in op de coachende vaardigheden als leraar om het zelfsturend vermogen van leerlingen te versterken.
Wat heb je als leraar te doen of te laten opdat leerlingen aan hun eigen leer-stuur gaan zitten?
Maar vooral, op welke manier kun je dit doen op een systematische manier?
Uit meta-onderzoek blijkt dat de leraar er heel sterk toe doet (Hattie). De manier waarop je je leerlingen benadert, maakt hierin het verschil.
Enerzijds zet de leraar als coach de leerling altijd weer in een actieve rol en anderzijds is de leerling bereid om zijn eigen leren in handen te nemen. Deze gedeelde verantwoordelijkheid maakt het verschil tussen controleren en autonomie geven. Tijdens de vorming verkennen we de grenzen en voorwaarden van deze verantwoordelijkheid.
Uiteindelijk, naast het aanreiken van leerstof en het aanzetten tot leren, maakt de leraar pas echt het verschil als hij de leerling kan begeleiden in zijn groei.
Wat mag je verwachten?
– Je hebt inzicht in de verschillende bouwstenen van een coachende houding
– Je kunt een coachgesprek stapsgewijs opbouwen en een aantal andere praktische tools inzetten in functie van het leren van je leerlingen.
– Je bent bereid te werken vanuit een coachende houding: werken met datgene wat is
Basis- en secundair onderwijs
Deelnameprijs: € 120