In het onderwijs groeit het aantal leerlingen met motivatieproblemen en is het een grote uitdaging voor leerkrachten geworden om deze leerlingen te ondersteunen en te stimuleren in de aanpak van hun schoolse taken.
Wanneer leerlingen gemotiveerd zijn zorgt dat ervoor dat ze zich blijven inzetten ook bij minder leuk huiswerk of minder leuke toetsen.
Wanneer kinderen en jongeren toch herhaaldelijk mislukken, gaan ze passieve en vermijdende copingstrategieën inzetten en een pessimistische attributiestijl gaan hanteren.
Het is belangrijk om hierop in te grijpen voor de cognitieve schema’s in het brein van kinderen en jongeren nog niet vastliggen.
Met eenvoudige methodieken zorgen we ervoor dat onze leerlingen een soort reserve opbouwen, die hen niet alleen in staat stelt om met dagelijkse stress om te gaan, maar ook om moeilijke schoolse opdrachten en gebeurtenissen te doorstaan en te overwinnen. Op zijn beurt zorgt dit voor het gemotiveerde klasgroepen waarin het fijn is om les te geven.
Door de relatief korte, eenvoudige activiteiten en methodieken in deze sessie, kan je invloed uitoefenen op het welbevinden van de leerlingen en op hun studiemotivatie, studiesucces en intrapersoonlijke kwaliteiten.
Dat verhoogt niet alleen het welbevinden van je leerlingen, maar ook dat van jezelf waardoor je iedere dag opnieuw met plezier kan lesgeven.
In deze sessie hanteer je inzichten uit de positieve psychologie. De gebruikte methodieken en activiteiten hebben een sterk wetenschappelijke fundering en empirische basis. Ze worden gedoceerd aan het Centrum voor Positieve Psychologie aan de Universiteit van Pennsylvania en de Stanford University.
Basisonderwijs en Secundair onderwijs
Er zijn broodjes voorzien
groep 1 – Motiveren van kinderen en jongeren die herhaaldelijk mislukken.
donderdag 27 oktober 2022 van 9:00 uur tot 16:00 uur
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36
1000 Brussel
Prijs: €120