Lezen is de basis van alle leren. De aandacht voor lezen in het onderwijs is dan ook terecht groot. Maar ‘gewoon’ wat extra lezen of meer leesopdrachten geven, heeft niet altijd het gewenst effect.
Voor een leerkracht is de tijd schaars en de energie niet oneindig. Wat je doet, moet impact hebben. Zo wordt jouw tijd en energie efficiënt ingezet.
Kiezen voor onderbouwde strategieën en aanpakken om te (leren) lezen, zorgt ervoor dat dat gebeurt.
Zelf het leren in handen nemen en kunnen plannen zijn belangrijke voorwaarden om tot leren te komen. Ook voor dit zelfregulerend leren is meer en meer aandacht in het onderwijs. Maar hoe doe je dat effectief en efficiënt? Onder andere door de onderbouwde strategieën en technieken te gebruiken om zelfregulerend leren te stimuleren. Bij kleuters ligt de focus meer op zelfregulatie en sociaal-emotioneel leren: emoties kunnen benoemen en zelf leren aanvoelen waar de grens ligt.
Verschillende schoolteams uit verschillende onderwijsniveaus leggen elk in een eigen webinar uit hoe zij evidence-informed tewerk gingen (en gaan), welke hindernissen ze tegenkwamen, welk proces ze hebben doorlopen en welke resultaten ze nu kunnen voorleggen. De link met onderzoek wordt gelegd en als deelnemer kan je vragen stellen aan de presenterende scholen.
https://leerpunt.be/events