Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Howest Oudenaarde / Get inspired: Ontdek de toekomst van onderwijs met AI!: diverse workshops

24 april van 18:00 - 22:00

Wil je jouw onderwijservaring naar een hoger niveau tillen? Ontdek de kracht van Artificial Intelligence (AI) in het onderwijs van vandaag! Met AI kunnen we gepersonaliseerd leren mogelijk maken, waardoor elk individu op zijn eigen tempo en op maat gemaakte leermiddelen kan krijgen.

Dankzij AI kunnen we als onderwijsprofessionals beter inzicht krijgen in de voortgang en behoeften van elke student, waardoor we  effectiever kunnen lesgeven en leerlingen kunnen ondersteunen waar nodig. Interactieve leermiddelen, adaptieve leersystemen en virtuele assistenten zijn slechts enkele voorbeelden van hoe AI het onderwijs transformeert. We tonen je graag in hands-on workshops hoe AI je lessen en het onderwijsleerproces versterken.

Op 24 april 2024 (tussen 18.00 en 22.30) organiseren de lerarenopleidingen van Howest en het onderzoeks- en navormingscentrum EdHub een inspiratie/nascholingsevenement ‘Get inspired: AI ‘ waarbij we onderwijsprofessionals uit secundair en lager onderwijs willen inspireren rond het gebruik van AI. Dit wordt georganiseerd op onze campus in Oudenaarde (Bergstraat 36, 9700 Oudenaarde).

We voorzien een inspirerende keynote van Robbe Wulgaert (18.00-19.00) en diverse keuzeworkshops (19.00-21.00). We sluiten de avond af met een netwerkmomentje Het overzicht van de sessies kan hieronder en in bijlage geraadpleegd worden.

 

Inschrijven en facturatie voor deze zeer boeiende avond gebeurt via deze form . We sluiten onze inschrijvingen af op 17/04/2024.

 

·                 Locatie: Bergstraat 36, 9700 Oudenaarde (E-Blok). Er is voldoende parkeerruimte in de buurt van de campus.

·                 Inschrijven via:  https://forms.office.com/e/T5xgevUUUh

·                 Kostprijs: 10 euro

 

Workshop

Korte inhoud

AI voor directies

(Basiel Bonne)

Een kort en krachtige lezing over de impact van AI in onderwijs.  Artificiële intelligentie komt al vaak aan bod in ons dagelijks leven en in onderwijs, meer dan we zelf op het eerste zicht zouden denken.
In deze workshops bespreken we waar de ethische richtlijnen opgesteld door de Europese commissie en gaan we na aan welke randvoorwaarden de school best voldoet om AI sterk in te zetten in het pedagogisch beleid.
Deze professionalisering is uitermate geschikt voor directie/beleidsmedewerkers/leraren lager/secundair onderwijs die de theoretische achtergrond en onderwijskundige noden wil vastpakken.

Een staalkaart van AI-tools voorbij ChatGPT (gevorderden)

(Thomas Vliebergh)

Onderwerpen die aan bod komen in deze sessie:

• het contextvenster: werken met zeer grote bestanden, zoals een volledige cursus, om er examenvragen uit te puren of er een bias uit te halen;
• méér dan prompts: chatbots vs tools die de prompts voor jou schrijven;
• search met AI: van een zoekmachine naar een antwoordmachine;
• automatische transcripties & efficiënte prompts om ze te verwerken tot lesmateriaal;
• multimodaliteit: beeld en tekst combineren om te begrijpen en te creëren;
• wat we communiceren over onze AI-praktijk om de student tot gids te zijn.

 

ChatGPT, jouw collega om een les uit te werken

(Davy Mortier)

 

We zetten ChatGPT meteen aan het werk om samen stellingen te bedenken over een lesonderwerp. Verder brainstorm je met het systeem over inhouden, feiten verzamelen, oefeningen ontwerpen (ook AI-proef oefeningen), activerende werkvormen en zelfs differentiatie. Telkens benaderen we het systeem als een collega of buddy die meedenkt jouw les vorm te geven. En … ChatGPT is een buddy met veel geduld die wel om kan met jouw eisen en kritische blik. We gaan praktisch aan de slag: breng een laptop mee het is handig als je al vooraf een account aanmaakt op http://openai.com.

XR Workshop

(Bram Van de Wege)

De workshop biedt een introductie tot XR. We starten vanuit een basisuitleg wat XR is en en welke hardware voor handen is. Aan elke hardware koppelen we mogelijke software die kan ingezet worden in de technische opleidingen. Hierbij komt ook de hardware en software van het XR Actieplan aan bod. Na deze korte theoretische uitleg is het tijd om zelf de mogelijkheden van XR te ontdekken en hoe deze technologie een meerwaarde kan bieden in uw lessen.

AI hulplijnen voor je lesontwerp voor dummies

(Griet Bogaert)

 

We kaderen eerst de inclusieve leeromgeving en de mogelijkheden die Microsoft biedt om het leereffect te optimaliseren, het zelfregulerend vermogen van de leerlingen te verhogen en jouw tijd als leerkracht optimaal te gebruiken (lees: minder werk met méér effect).

 

Je gaat daarna zelf aan de slag en krijgt een duidelijke handleiding voor:

 

·                 Leesvoortgang & Leescoach

·                 Zoekvoortgang & Zoekcoach

·                 Math Solver

·                 Sprekervoortgang & Sprekercoach

·                 Reflect

 

 

 AI Prompt Engineering

(Matthias Blomme en Dimitri Casier)

 

Onze workshop biedt een unieke gelegenheid om dieper in te gaan op AI-prompt engineering en de vele mogelijkheden die het biedt,  gericht op het onderwijs. Tijdens de workshop krijg je inzicht in wat prompts zijn, hoe je ze kunt toepassen en evalueren, en hoe je ze kunt verfijnen voor specifieke educatieve doeleinden. We zullen enkele van de meest innovatieve prompts behandelen, die bijvoorbeeld kan worden ingezet om rubrieks te maken, interactieve leermiddelen te ontwikkelen, of zelfs virtuele docenten te creëren die vragen van studenten beantwoorden. Dit biedt je de kans om meer te leren over diverse prompttypes en hoe je ze kunt benutten om het onderwijsproces te verbeteren en leerlingen beter van dienst te zijn. We behandelen  ChatGPT, Bing/Copilot, Bard, DALL-E…

AI tools voor de klas

(Stefanie George)

Via deze workshop beogen we het inspireren van de deelnemer door het delen van expertise rond AI, toegankelijkheid en inclusie in de klas. Er wordt gestart met een algemeen informatief deel om de deelnemer te prikkelen en aan te zetten tot nadenken. Wat zijn de randvoorwaarden voor het gebruik van AI in het onderwijs? Hoe kan AI gebruikt worden als hulpmiddel voor het creëren van een krachtige inclusieve leeromgeving. Dit algemeen deel wordt aangevuld met een aantal good practices om het onderwijzen kleur te geven. In deze hands-on workshop leer je ook doelgericht artificiële intelligentie inzetten om je eigen werk te vereenvoudigen.  Het beoogt het toelichten van de brede AI-waaier aan mogelijkheden in de klas.

 

AmAI, dat kan ook!

(Jessica Morseau)

AI voor de taalleerkracht en in de taalles (insteek Engels, maar uiteraard ook voor collega’s Frans en Nederlands): hoe kan AI de taalleerkracht ondersteunen bij het ontwerpen van lessen en lesmaterialen en hoe kan je als taalleerkracht met AI aan de slag in de klas.  In de workshop krijg je een steekkaart van praktische tools die jou als leerkracht kunnen ondersteunen bij het voorbereiden van je lessen, daarnaast kijken we ook naar hoe je AI zinvol kan inzetten in de taallessen, met je leerlingen. Want, is AI gebruiken nu echt fraude plegen? Of liggen er mooie kansen om hiermee écht iets te doen in de lessen? Je krijgt inspirerende voorbeelden van hoe je zelf meteen met AI aan de slag kan, recht uit de lespraktijk. We denken ook na over een kader om AI te integreren in je opdrachten voor de leerlingen.  Een uitnodiging om al eens “om te denken”.

 

21.00-22.00: Afsluitend moment met mogelijkheden tot netwerking met boekvoorstelling ‘Digitale Didactiek’ (Griet Bogaert)

 

Gegevens

Datum:
24 april
Tijd:
18:00 - 22:00

Organisator

HOWEST
E-mail
oudenaarde@howest.be

Locatie

Howest Oudenaarde
Bergstraat 36
Oudenaarde, 9700
+ Google Maps