Agressie, drugs, spijbelen, moeilijke klasgroepen… Een klassieke straffende aanpak pakt de problemen niet bij de wortel aan. De herstelgerichte of verbindende aanpak werkt wel, omdat daarbij ondersteuning én structuur sterk uitgewerkt zijn, en we de verantwoordelijkheid leggenwaar ze hoort.
Maar wat als er weerstand is in het team of bij collega’s om zo te werken?
“Wij zijn overtuigd van de meerwaarde van herstel en verbinding, maar stuiten op weerstand: bij collega’s, bij leerlingen, bij ouders.”
Hoe kunnen we herstel en verbinding op school nog meer ondersteunen en hoe doen we dat op een verbindende manier?
In deze sessie ervaar je wat de praktische toepassingen van herstelgericht werken in je instelling kunnen zijn bij mensen met weerstand. De toepassingen zijn geschikt voor het gewoon- en buitengewoon basis- en secundair onderwijs, en voor internaten.
Doelstellingen
- Je kunt de principes van herstelgericht denken concreet vormgeven, passend bij je collega’s, leerlingen en ouders.
- Je ziet op welke manieren je in je instelling een mentaliteitswijziging op gang kunt brengen om herstelgericht te handelen.
Voor wie
Gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs;
- internaten
- leidinggevenden
- zorgleerkrachten en leerlingenbegeleiders
- leerkrachten en opvoeders
Extra informatie
Deze nascholing maakt deel uit van een drieluik rond herstel en verbinding, de andere twee nascholingen vind je hier:
Herstel en Verbinding: zwaar grensoverschrijdend gedrag: https://pro.g-o.be/kalender/detail/6132/11804
Herstel en Verbinding: moeilijke klasgroepen: https://pro.g-o.be/kalender/detail/6130/11806
Broodjes inbegrepen.
Lesgevers
Martijn Debonnet
Martijn Debonnet is leerlingenbegeleider in Athena Campus Heule en werkt daar, als eerste school in Vlaanderen sinds 2002 met herstelgerichte methodieken. Hij deelt zijn jarenlange ervaring en geeft je een weelde aan praktische tips. Hij is gecertificeerd trainer in Restorative Practices door het IIRP.