Heel wat schoolteams breken zich het hoofd hoe je moeilijk gedrag op een goede manier kan aanpakken. Hoe ga je als leraar om met leerlingen die zich afzetten tegen de grenzen? Tot waar kunnen we bepaald gedrag tolereren en waar is die grens vandaag?
Preventie is het uitgangspunt. In de mate van het mogelijke voldoende kansen bieden om moeilijk gedrag te kanaliseren en leerlingen die het moeilijk hebben ruimte te geven binnen de school, waar ze tot rust kunnen komen. Maar wat als het toch misloopt? Een duidelijk plan van aanpak dat binnen de hele school gebruikt wordt kan rust bieden voor zowel de leerlingen als de leraren.
Dat is meteen ook het uitgangspunt van deze cursus. We gaan uit van jou schoolsituatie en bekijken verschillende alternatieven om moeilijk gedrag op schoolniveau aan te pakken. We gaan dieper in op klas- en schoolregels en een mogelijk sanctiebeleid op schoolniveau. Met een handig model (het 4 lademodel) analyseer je de huidige situatie en vul je leemtes in.
Basis- en buitengewoon onderwijs
In deze interactieve sessie gaan we met zijn allen aan de slag en kan elkeen een bijdrage leveren aan het toekomstige beleid rond leefregels.
Dominique is reeds decennialang werkzaam in de onderwijs- en managementwereld. Ze is de stichter van AMODO: Centrum voor vorming, counseling, bemiddeling en therapie. AMODO geeft ondersteuning aan professionals uit de onderwijswereld.
Deelnameprijs: € 120
Inschrijven kan via deze link.