Tijdens deze vormingsdag zoomen we in op de coachende vaardigheden als leraar om het zelfsturend vermogen van leerlingen te versterken.
Wat heb je als leraar te doen of te laten opdat leerlingen aan hun eigen leer-stuur gaan zitten?
Maar vooral, op welke manier kun je dit doen op een systematische manier?
Uit meta-onderzoek blijkt dat de leraar ertoe doet (Hattie). De manier waarop je je leerlingen benadert, maakt hierin het verschil.
Enerzijds zet de leraar als coach de leerling altijd weer in een actieve rol en anderzijds is de leerling bereid om zijn eigen leren in handen te nemen. Deze gedeelde verantwoordelijkheid maakt het verschil tussen controleren en autonomie geven. Tijdens de vorming verkennen we de grenzen en voorwaarden van deze verantwoordelijkheid.
- Hoe vermijd je als leraar het aandragen van oplossingen en adviezen?
- Hoe zet je leerlingen aan tot zelfreflectie?
- Op welke manier blijf je uit het oordeel, maar aanvaard je wat er zich op dit moment aandient en ga je hier actief mee aan de slag?
Uiteindelijk, naast het aanreiken van leerstof en het aanzetten tot leren, maakt de leraar pas echt het verschil als hij de leerling kan begeleiden in zijn groei.
Wat mag je verwachten?
- Basishouding van de coachende leraar: verbinding, vertrouwen en veiligheid
- Van fixed naar growth mindset: doorzetten en vertrouwen in de eigen mogelijkheden
- Doelen zichtbaar maken: beginnen met het succes voor ogen
- Coachingsvaardigheden: luisterposities, vragen en doorvragen, spiegelen
- Het coachgesprek: het GROW model als kapstok
Doelstellingen
– Je hebt inzicht in de verschillende bouwstenen van een coachende houding
– Je kunt een coachgesprek stapsgewijs opbouwen en een aantal andere praktische tools inzetten in functie van het leren van je leerlingen.
– Je bent bereid te werken vanuit een coachende houding: werken met datgene wat is
Voor wie
Basis- en secundair onderwijs
- Leraren
Extra informatie
Broodjes inbegrepen.
Lesgevers
Sarah is een creatieve denker met passie voor mensen en hun omgeving.
Als vergelijkende cultuurwetenschapper en ACTP gecertificeerd coach gaat Sarah en route met organisaties, teams, leidinggevenden en werknemers. Doorheen haar professionele loopbaan specialiseerde ze zich in groepsdynamische processen, verbindende communicatie, het aanpakken van conflicten en pestsituaties.
Met een scherpe en meedogenloze blik kijkt Sarah zonder oordeel en grote mildheid naar organisaties, teams, leidinggevenden en vragen van eenieder over datgene dat speelt. Ze helpt in het ontrafelen en helder krijgen van knopen, laat mensen nieuwe en oude mogelijkheden ontdekken en helpt hen in het vinden van oplossingen voor kleine en grote problemen. Dankzij haar vinden teams elkaar terug en ontstaan er fijne momenten van verbinding.